Total Tayangan Halaman

Senin, 23 November 2015

Punca dan Pemulihan Untuk Hidung berdarah

Punca dan Pemulihan Untuk Hidung berdarah

Kebanyakan hidung berdarah berlaku tanpa banyak amaran. Selain daripada keadaan huru-hara yang dicipta, pendarahan ini boleh membimbangkan, kedua kepada orang yang ia dan kepada orang yang berdekatan. Terdapat biasanya penjelasan yang baik, walaupun ia mungkin mengambil doktor untuk mencari beberapa punca.

Mengetahui apa yang perlu dilakukan apabila anda benar-benar berdarah perlu. Mencubit jari anda dengan kukuh ke atas hidung anda yang diberikan, walaupun ia adalah yang terbaik untuk mempunyai sesuatu di tangan anda untuk menyerap sebarang darah yang melarikan diri. Anda juga mungkin mahu untuk memohon tekanan untuk pipi anda.

Ramai orang percaya bahawa kepala hendaklah dicondongkan ke belakang, tetapi ini sebenarnya adalah idea yang buruk. Berbuat demikian boleh menyebabkan darah turun ke bawah tekak anda. Apabila ini berlaku, anda berada di risiko tercekik pada darah. Ia juga akan masuk ke dalam perut anda dan yang menyebabkan loya dan muntah-muntah. Menggunakan ais atau kain yang sejuk untuk muka dan belakang leher anda juga boleh menjadi berguna.

Terdapat beberapa sebab yang agak benigna untuk hidung anda untuk mula berdarah. Berikut adalah enam daripada yang paling biasa.

1) Roto-perakaran: Ibu sentiasa memberitahu kita untuk tidak melakukannya, tetapi kebanyakan daripada kita berbuat demikian juga. Trauma adalah punca utama pendarahan, dan mengambil hidung adalah sebahagian besar daripadanya. Kebanyakan masa, ia adalah satu saluran darah kecil yang cepat akan berhenti, tetapi terdapat arteri di hidung yang boleh berdarah untuk beberapa lama.

2) Tekanan Darah Tinggi: Ini adalah satu titik dipertikaikan. Ramai doktor bersetuju bahawa tekanan darah tinggi boleh menyebabkan hidung berdarah, tetapi tidak semua lakukan. Pengalaman saya membawa saya untuk mempercayai ia adalah benar. Jika ini adalah punca, anda mungkin memerlukan rawatan perubatan untuk mendapatkan ia berhenti dan mengurangkan tekanan darah anda.

3) Alahan: Radang dan kerengsaan tisu hidung boleh menyebabkan saluran darah dalam hidung pecah. Sesetengah ubat-ubatan yang digunakan untuk menghentikan penderitaan yang sebenarnya boleh membuat pendarahan lebih mungkin.

4) Ubat-ubatan: Bercakap ubat-ubatan, jika anda mengambil pencair darah atau ubat anti-platelet, risiko anda naik seperti juga jumlah. Ia juga akan mengambil masa yang lama untuk menghentikannya.

5) cuaca: Ekstrem dalam suhu, kering dan keperluan untuk menyesuaikan suhu dalaman mengeringkan rongga hidung. Cracking kapal adalah minat.

6) Jangkitan: Jangkitan Sinus bertindak dengan cara yang sama seperti alahan. Bengkak di bahagian tisu hidung boleh menyebabkan pecahnya kapal di hidung.

Bagi saluran hidung kering, anda mungkin mahu mempertimbangkan kabus hidung masin dan / atau minyak hitam untuk melembapkan tisu dan mengurangkan risiko anda. Jika anda mengesyaki jangkitan, bertanya kepada doktor yang digunakan dan berapa kerap untuk memohon. Mana-mana hidung berdarah yang tahan lebih lama daripada lima belas minit atau menghasilkan jumlah yang besar harus dilihat oleh doktor di penjagaan segera dari bilik kecemasan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar